ROZPOCZNIJ PRZYGODĘ ZE SKLEPEM INTERNETOWYM

126

 Sprzedaż przez Internet jest specyficzną formą dokonywania zakupu, ponieważ nie dochodzi tutaj do bezpośredniego kontaktu sprzedawcy z nabywcą. Poza kontaktem telefonicznym bądź mailowym, cały proces sprzedaży odbywa się z wyłączeniem tradycyjnej formy zakupu jaką jest sprzedaż stacjonarna. Sklepy internetowe są coraz to częstszą alternatywą dla wielu sprzedawców, którzy mogą obsługiwać nie tylko klientów w punktach stacjonarnych, ale również ukazać swoją ofertę poza miejscem prowadzenia działalności, docierając tym samym do większej ilości potencjalnych klientów.  W końcu kto z nas, nie marzy o szybkich zakupach, bez stania w kolejkach, korkach, jeśli tylko od szczęśliwego zakupu dzieli nas kilka kliknięć na stronie internetowej, polecenie zapłaty i oczekiwanie na kuriera.

Sklep internetowy? To takie proste!

Obsługa sklepu internetowego ze strony sprzedawcy jest bardziej złożonym procesem.  Jedno kliknięcie klienta musimy rozłożyć na czynniki pierwsze. W końcu zajmując się sprzedażą towarów, prowadzimy politykę magazynową, wystawiamy oferty, kompletujemy zamówienia, weryfikujemy płatności, wystawiamy potrzebne dokumenty sprzedaży, finalnie towar wysyłamy. Najważniejszą informacją zwrotną będzie dla ciebie zadowolenie klienta. Zastanówmy się teraz, co zrobić, aby klienci chcieli do ciebie wracać oraz reklamować cię wśród znajomych.

Wybór grupy docelowej

Pamiętaj, że w każdej formie prowadzenia działalności istotnym jest ustalenie grupy docelowej. Do kogo chcesz adresować swoją ofertę, czy będą to młodzi ludzie, starsi, czy chcesz pozostać na rynku polskim, czy planujesz docierać do klientów zagranicznych, być może sprzedajesz na tyle specjalistyczne towary lub luksusowe, że twoimi klientami będzie tylko wąska grupa osób? Zastanów się jaka jest twoja oferta, jakie są jej zalety i jak wypadasz na tle konkurencji. Rzecz jasna, sklep internetowy będzie twoją wizytówką, niech więc twoje oferty będą starannie przygotowane, zdjęcia i opis oferty muszą zachęcać kupujących. Jak zawsze liczy się pierwsze wrażenie i szybka decyzja klienta.

Gdzie się ogłaszać?

Oczywiście, wciąż możesz korzystać z portali ogłoszeniowych. Możesz dodawać tam zdjęcie oraz krótki opis dotyczący towaru. Ponosisz tylko koszt dodania ogłoszenia lub jego wyróżnienia. Ale nie oszukujmy się, kto z nas działa dzisiaj w taki sposób….? Dlatego, z pomocą przychodzi nam serwis Allegro, tutaj możesz otworzyć swój pierwszy sklep, wybrać szatę graficzną charakterystyczną tylko dla twoich ofert, możesz dodawać zdjęcie, opis oferty, podać krótki opis swojego sklepu. Wystarczy tylko założyć konto na Allegro, czy innym podobnym serwisie np. eBay. Jeśli twoim marzeniem jest stworzenie unikalnej marki, może warto zastanowić się nad założeniem swojej strony internetowej, poprzez którą będziesz prowadził sprzedaż. W końcu jak cię widzą, tak cię piszą. Do stworzenia takiej witryny tego potrzebujesz pomocy grafików oraz informatyków Jeśli zaczynasz przygodę z e-handlem, na starcie jesteś narażony na naprawdę wysokie koszty. Jednak posiadając już swoją stronę, możesz rozszerzyć ją o dodatkową funkcjonalność sklepu internetowego. Na rynku polskim istnieje kilka platform które integrują najważniejsze funkcje potrzebne do realizacji zamówień, najbardziej popularni to Shopper, IAI Shop, czy Pasejo. Ich oferty są indywidualnie dostosowane do potrzeb klienta.

Proces nie może być skomplikowany, a zakupy muszą być proste!

Niezależnie od tego jakie będą twoje początki ze sklepem internetowym, pamiętaj że dzisiaj w Internecie można zobaczyć i kupić wszystko. Nie utrudniaj klientowi zakupów. Jak wspomnieliśmy, platformy do obsługi sklepów internetowych dają ci pełną integrację z operatorami płatności, dostawcami, czy e-mail marketingiem. Jeśli nie skorzystasz z pełnej funkcjonalności którejś z platform, możesz zawrzeć umowę bezpośrednio z jednym (lub wieloma) operatorami płatności: PayU, Przelewy24, Dotpay. Dzięki nim twoje płatności będą obsługiwane szybko, klienci zapomną o wpisywaniu numerów kont do tradycyjnego przelewu. Ty będziesz otrzymywał płatności na bieżąco, nie martwiąc się, że pośród innych płatności na tradycyjnym rachunku bankowym, jakiś przelew zostanie przez ciebie przeoczony. Operatorzy płatności przekażą ci dodatkowe zestawienia tych wpłat, a ty zajmiesz się tylko kompletowaniem towaru do wysyłki. Tutaj również musisz rozważyć, co jest dla ciebie i Twoich klientów bardziej korzystne w kwestii dostawy, zastanów się czy warto podpisać umowy z firmą kurierską, jeśli wysyłka nie ma odbywać się tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej.  Podpisując umowę współpracy np. z DPD lub InPost i podając szacunkową ilość miesięcznych wysyłek możesz liczyć na korzystniejszą cenę niż wysyłając paczki samodzielnie.

Zapraszamy do kolejnej części artykułu, w której opowiemy Wam o kwestiach księgowych i podatkowych przy prowadzeniu sklepu internetowego.