JAK SKUTECZNIE WYELIMINOWAĆ STRES

265

Stres dopada każdego z nas. Jedni potrafią radzić sobie z nim lepiej, inni nieco gorzej. Ważne jest by do minimum ograniczyć skutki pozostawania pod wpływem długotrwałego stresu, które na dłuższą metę bardzo utrudniają codzienne funkcjonowanie i są wyniszczające dla naszego organizmu.

Czy i mnie to dotyczy?

Jeśli często odczuwamy zmęczenie, jesteśmy nerwowi i drażliwi, gorzej sypiamy, mamy bóle głowy, czujemy się zdenerwowani, nie potrafimy trzymać emocji na wodzy, mamy problemy ze skupieniem lub też ciągle myślimy o rzeczach, których nie zrobiliśmy albo które powinniśmy jeszcze zrobić, to prawdopodobnie dopadł nas przewlekły stres.

Co nas stresuje?

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele codziennych sytuacji wywołuje w nas stres. Poza tym z czasem, kiedy stale się powtarzają, przyzwyczajamy się do nich i przestajemy wręcz zauważać, że są one dla nas źródłem wyniszczającego stresu. Kłótnie, problemy z w domu, zaciągnięte kredyty, lęk o utratę pracy, goniące nas terminy, nadgodziny, korki, w których codziennie stoimy w drodze do i z pracy, stan zdrowia, ciągły hałas, ciągły pośpiech… stanowią tylko część z nich.

Czy stres zawsze ma negatywne skutki?

Kiedy sytuacja stresowa pojawia się i znika, a dzięki niej mobilizujemy się do działania i poszukujemy różnorodnych rozwiązań, stres możemy traktować wręcz rozwojowo. Natomiast jest on niepożądany wtedy, gdy jego intensywność uniemożliwia nam codzienne funkcjonowanie lub gdy stres utrzymuje się przez dłuższy czas, przechodząc w stres chroniczny.

Jak zapanować nad stresem?

Ważne jest uświadomienie sobie, jakie konkretne sytuacje akurat w nas wywołują napięcie i są przyczyną naszych negatywnych emocji. Początkowo nauczmy się ich unikać, potem stopniowo ograniczajmy, tak by w efekcie całkowicie je wyeliminować. Postarajmy się zmienić również nasze nastawienie – od niego w dużej mierze zależeć będzie nasza walka ze stresem.

Garść cennych porad

Nie traktuj swojego żołądka jak śmietnika. Jesteś tym, co jesz, więc nie zajadaj stresu niezdrowymi przekąskami (i to nie tylko nocnymi!). Nie tłum stresu także alkoholem.

Znajdź swój sposób na relaks. Nieważne czy będzie to masaż, gorąca kąpiel, obejrzenie filmu/serialu, kilka chwil z książką, odpoczynek przy relaksującej Ciebie muzyce czy medytacja. Naucz się cieszyć wolną chwilą.

Zacznij się ruszać, bo ruch wpływa na dobre samopoczucie. Nie musisz od razu biegać w maratonach, czy zdobywać górskie szczyty. Wystarczy szybki spacer, przejażdżka na rowerze, taniec, czy pójście na basen. Wszystko to, co poprawi Ci nastrój i odciągnie myśli od problemów. Dobra jest więc jakakolwiek aktywność fizyczna, nawet krótka.

Śpij. Sen to lek na całe zło. Odpowiednia ilość snu oraz regularne zasypianie o tej samej porze to klucz to zmniejszenia poziomu stresu.

Nie przejmuj się sytuacjami, na które nie masz wpływu. Postaraj się, żeby nie wyprowadzały Cię one z równowagi. Twoje zdenerwowanie i tak nic nie zmieni, oprócz tego, że znacząco wpłynie na obniżenie Twojego samopoczucia.

Koncentruj się na robieniu jednej rzeczy w danym czasie. Łapanie kilku srok za ogon może być przyczyną stresu związanego z tym, że równocześnie musisz zająć się kilkoma sprawami. Jest to zarówno czasochłonne, jak i nie pozostaje obojętne dla jakości wykonania tychże spraw, a więc staje się przyczyną kolejnego źródła stresu.

Nie daj się ponieść emocjom. Reagowanie w sposób emocjonalny, kiedy zostaliśmy wyprowadzeni z równowagi, może potęgować nasz stres. W każdej sytuacji, na ile będzie to możliwe, staraj się opanować swoje emocje i zachować spokój.

Zachowaj umiar we wszystkim co robisz. Ważna jest równowaga między domem a pracą, dystans do siebie i spraw zawodowych, jak i czas na zasłużony odpoczynek oraz relaks.

Spróbuj, bo warto

Brak napięcia związanego z codziennymi obowiązkami, domem i pracą nie musi być niedostępnym luksusem. Zacznij działać już dziś, by wyeliminować stres ze swojego życia.