REMONT MIESZKANIA PRZEZNACZONEGO NA WYNAJEM

994
PYTANIE: W tym roku postanowiłam rozszerzyć profil prowadzonej działalności o wynajem lokali mieszkalnych. Będę kupowała mieszkania do remontu a następnie wynajmowała je jako mieszkania o podwyższonym standardzie (apartamenty). Czy będę mogła odnieść w koszty kwoty wydatkowane na remont tych mieszkań?

Ogólnie rzecz biorąc tak. Jednak być może nie wszystkie wydatki będą mogły być zaliczone do kosztów w chwili poniesienia.

Przede wszystkim musimy dokładnie znać zakres robót, jakie będą wykonywane w mieszkaniach. Trzeba pamiętać, że bardzo często używa się określenia “remont” do wszystkich prac wykonywanych w mieszkaniach, natomiast remont obejmuje przywrócenie stanu pierwotnego. Remont to inaczej naprawa i wymiana zużytych elementów np. wymiana okien, podłóg, malowanie. Jeśli jednak padło określenie “apartament” być może w mieszkaniach będą dokonywane ulepszenia. Widzę tu na pewno dwie kategorie prac, które mogą mieć miejsce, a które mieszczą się w kategorii ulepszeń: przebudowę i modernizację. Z przebudową będziemy mieć do czynienia jeśli dokona  Pani zmian w układzie mieszkania np. kuchnia zostanie otwarta na salon, powiększy Pani pokój lub z jednego wydzieli dwa pomieszczenia. Możemy mieć też do czynienia z modernizacją czyli unowocześnieniem, poprawieniem stanu mieszkania, podniesienia standardu, skoro lokal będzie wynajmowany jako apartament. Wymienione wydatki na przebudowę i modernizację nie będą mogły być ujęte w kosztach działalności bezpośrednio.  Zwiększą wartość początkową mieszkania i znajdą się w kosztach, ale poprzez odpisy amortyzacyjne.

RADA: Proszę dokonać podziału wykonanych prac na remont i ulepszenie. Faktury za prace remontowe będzie Pani mogła od razu ująć w kosztach. Jeśli jednak wśród prac znajdą się prace mające charakter ulepszeń to zwiększą one wartość początkową mieszkania i znajdą się w kosztach firmy jako odpisy amortyzacyjne.