WŁASNA FIRMA – KILKA KOLEJNYCH PYTAŃ NA START

398
Własna firma, przedsiębiorca – to brzmi dumnie. Wiele osób zastanawia się czy nie podjąć wyzwania i nie stanąć na czele wspaniałej, dochodowej firmy. Wielu pragnie stworzyć ogólnopolską (a nawet ogólnoświatową) markę, utożsamia posiadanie firmy z ogromnymi dochodami, fotelem prezesa, sekretarką i podwładnymi, którzy skrupulatnie realizują polecenia szefa. Rzeczywistość jednak może Cię zaskoczyć, bo prowadzenie własnej firmy to najlepsza i najbardziej zaskakująca gra strategiczna jaką do tej pory wynaleziono.
Podjęcie decyzji o powstaniu firmy powinno być przemyślane pod wieloma względami, nie tylko formalnymi. Postaramy się zwrócić uwagę na kilka aspektów, które być może pomogą Wam w ostatecznym podjęciu decyzji.
Oto kolejne kwestie, które powinieneś przeanalizować zanim podejmiesz tę ostateczną decyzję.
Pieniądze

Rozważając temat własnej firmy, nie sposób przemilczeć kwestii finansowych. Musimy dokonać analizy z dwóch stron: kapitału niezbędnego do rozpoczęcia działalności oraz potencjalnych dochodów.

Czy musisz dysponować dużym kapitałem? Tak i nie. Wszystko zależy od rodzaju działalności (jak ustaliliśmy wcześniej – Twojej pasji, którą chcesz  przekuć na dochody). Jeśli chcesz świadczyć usługi i będziesz je wykonywać samodzielnie zdalnie lub u klienta niekoniecznie musisz dysponować dużym budżetem. Praca zdalna w domu (np. tłumaczenia, tworzenie grafik, pisanie tekstów, prowadzenie prostych akcji marketingowych) umożliwia odsunięcie w czasie wydatków związanych z wynajęciem biura. W tym przypadku najważniejsze są Twoje własne (darmowe) umiejętności, które wykorzystujesz w pracy dla klienta. Jeśli będziesz wykonywał pracę w biurze klienta także nie będziesz potrzebował własnego lokalu (np. serwis komputerowy, sprzątanie wnętrz). Jeśli jednak będziesz zajmował się handlem, nawet zakładając sklep internetowy, niezbędne będą pieniądze na zakup towaru i być może stworzenie odpowiedniej witryny internetowej.

Szacowanie budżetu
  • miejsce wykonywania działalności – własne mieszkanie czy wynajęte biuro
  • koszty związane z zakupem podstawowych materiałów do wykonania usługi lub towarów handlowych do dalszej odsprzedaży
  • koszty administracyjne: zakup komputera, wykonanie wizytówek
  • koszty reklamy (promocja w mediach społecznościowych, telemarketing, mailing, koszty druku materiałów reklamowych – ulotek, plakatów, banerów)
  • wysokość obciążeń podatkowych – kwot na zapłatę ZUS i podatków
  • koszty księgowości

Niestety, prawda jest taka, że bez nawet skromnych inwestycji nie będzie dochodu. Przede wszystkich trzeba mieć świadomość, że dochody mogą pojawić się po kilku lub kilkunastu miesiącach. Od początku należy jednak kłaść nacisk na uzyskiwanie jakichkolwiek przychodów. Biorąc pod uwagę koszty w początkowym etapie działalności, wysokość przychodów być może nie pozwoli od razu na generowanie dochodu. Ale będzie to dobry kierunek. Jeśli oszacujesz koszty stałe (najem biura, reklama, księgowość, ZUS) systematyczne dążenie do zwiększenia przychodów będzie skutkowało pojawieniem się oczekiwanego dochodu. Aby jednak przetrwać okres przejściowy od założenia firmy do osiągania regularnych dochodów będziesz potrzebował poduszki finansowej zabezpieczającej byt przez kilka miesięcy. Jednym słowem, zawsze zakładaj, że na zyski trzeba będzie poczekać. Jeśli przyjdą wcześniej to dobrze, ale  jeśli nie – to dzięki temu, że przewidziałeś taką sytuację i się do niej (finansowo) przygotowałeś – będziesz w stanie rozwijać (a nie zwijać) swoją firmę.

Czas pracy

Pracując na etacie można przewidzieć czas pracy (mniej więcej), natomiast własna firma oznacza zupełnie co innego. Oczywiście to Ty decydujesz o godzinach i czasie pracy. Własna firma to podejmowanie zdecydowanie większej ilości decyzji niż kiedykolwiek wcześniej, a w początkowym okresie również budowanie wszystkiego od podstaw, zazwyczaj bez pomocy współpracowników. Przekłada się to na zwiększoną ilość czasu, jaką będziesz musiał poświęcić swojej firmie. Jeśli dysponujesz większym budżetem i będziesz w stanie zatrudnić pracowników na samym początku przygody z firmą, poradzisz sobie z delegacją obowiązków i zapanujesz nad wieloma zadaniami, jednocześnie znakomicie organizując sobie czas pracy – to oczywiście będziesz w stanie ograniczyć ilość czasu potrzebnego na prowadzenie i rozwój firmy. Ale nie oszukujmy się, większość z Was nie będzie mogła od razu zatrudnić pracownika ani zleceniobiorcy, bo po prostu nie będzie Was na to stać. Być może otwierając firmę, będziesz musiał posiłkować się pracą na etacie a pracować nad jej rozwojem będziesz (niemal dosłownie) po nocach. Nawet jeśli postawisz wszytko na jedną kartę i otworzysz firmę rezygnując z etatu, zapewne nie będziesz pracował 8 godzin, tylko zdecydowanie więcej. A być może i w weekendy. Dlatego, podejmując decyzję o własnej firmie, rozważ czy jesteś w stanie dodać od siebie jeszcze jeden niezwykle cenny składnik – czas. I ile realnie jesteś w stanie przeznaczyć na pracę dla siebie (i swojej firmy) nie tracąc energii i optymizmu. Wcześniej wspominaliśmy, że dobrze jest lubić to , co robimy – w aspekcie czasu pracy wydaje się to być kluczowe.

Badanie rynku

Spróbuj zastanowić się do kogo kierujesz swoje usługi czy produkty. Czy jest to rynek lokalny (może Twoje osiedle), Twoje miasto lub cały kraj. Oczywiście dużo trudniej dokonać analizy działalności konkurencji ogólnokrajowej. Być może będzie to wymagało większej ilości czasu i większego budżetu. Ale możesz spróbować skupić się na początku na najbliższym otoczeniu, twoim osiedlu, dzielnicy czy mieście. Jeśli planujesz otworzyć biuro tłumaczeń na osiedlu, gdzie działają już od lat 3 inne biura, być może będziesz musiał zastanowić się nad lokalizacją, przeprowadzić akcję promocyjną lub dostosować ceny lub zakres usług w taki sposób aby Twoja oferta stała się konkurencyjna. Pamiętaj też, że nie zawsze cena jest najważniejsza. To Ty decydujesz jakiego klienta szukasz i czy niska cena ma zawsze być wyznacznikiem Twoich działań. Na pewno nie. Analizując rynek musisz kierować się dobrem firmy, a stosowanie zbyt niskich cen może mieć negatywne przełożenie na świadczone usługi i wizerunek firmy. I nie chodzi o brak profesjonalizmu i dobrych chęci. Zbyt niskie ceny to też brak funduszy na dalsze szkolenia, inwestycje, pensje pracowników a w efekcie to ograniczone możliwości rozwoju Twojej firmy. Analizuj konkurencję, ale podejmuj sprytne działania. Staraj się myśleć nieszablonowo, nowocześnie. Być może to Ty będziesz miał dużo lepsze, nowatorskie, świeże podejście do działalności na jaką się zdecydowałeś. Będziesz miał więcej zapału i chęci. I tym wygrasz.

Ale zanim zaczniesz grać w tę wspaniałą strategiczną grę zwaną “własna firma” musisz w końcu ją założyć.

Jak z głową wybrać formę prawną? Przeczytaj koniecznie:

WYBÓR FORMY PRAWNEJ – 5 PYTAŃ NA START

[Zapisz się do naszego newslettera, żeby być zawsze na bieżąco!]